piątek, 30 września 2011

Notatki z dni 16.09 23.09 30.09

EKONOMIA



Temat : Pojęcie i instrumenty marketingu. 23.09.2011

1. Najczęściej wymieniane instrumenty marketingowego oddziaływania na rynek związane są z produktem dystrybucją ceną i promocją
Produkt jest najważniejszym elementem działania marketingowego jest nim produkt usługa i inny elementy które mają zdolność zaspokojenia jakichkolwiek potrzeb nabywców. Najważniejsza jest jego zdolność pobudzania zakupu a więc istotne jest to żeby produkt wywołał potrzebę.

Dystrybucja - polega na doborze najbardziej efektywnych dróg którymi produkty przesuwane są od producentów do ostatecznych odbiorców. Drogi te wyznaczane są przez ogniwa uczestniczące w sprzedawaniu wyrobów oraz przez działania oparte na informacjach i negocjacjach niezbędnych do sprzedawania produktów. Kanały dystrybucji są dobierane i budowane w zależności od rodzajów produktów wydolności rynku rodzaju i branży przedsiębiorstwa.
Cena – wyznaczająca wartość podstawowych czynników produkcji stanowi istotny element marketingu gdyż określa konkurencyjność produktu wytwarzanego przez dane przedsiębiorstwo pozycję firmy na rynku stanowi o tym czy firma osiągnie zysk ze sprzedaży promowanego na rynku produktu.

Promocja- polega na informowaniu pośredników rynkowych klientów i potencjalnych nabywców o oferowanych produktach i usługach. Informacja ma na celu zaznajomienie nabywców z asortymentem oferowanych produktów ich cechami zaletami możliwościami i warunkami nabycia oraz zachęcenie do zainteresowania się ofertą i skłonienie do nabycia promowanych produktów.

2. Postępowanie konsumentów na rynku.
Istnieją 4 fazy warunkujące postępowanie konsumentów.
    I - Uświadomienie potrzeby która może być zaspokojona przez nabycie określonego produktu lub usługi
    II - Określenie sposobów zaspokojenia uświadomionej potrzeby
    III - Ocena możliwości wyboru sposobu zaspokojenia potrzeb
    IV - Podjęcie decyzji o zakupie oraz jej realizacji

Ad1. Impulsem do uświadomienia sobie określonej potrzeby może być
  1. Brak u konsumenta danego dobra
  2. Uzyskanie informacji o nowym produkcie
  3. Ujawnienie się nowej potrzeby
  4. zmiana statusu materialnego
  5. reklama wywołująca potrzebę posiadania produktu
Ad2. W określaniu sposobów zaspokojeniu ustalonej potrzeby można korzystać
  1. ze środków masowego przekazu
  2. z doświadczenia Innych osób
    - z porady rodziny
    - z własnego doświadczenia i wiedzy


Ad3. W ocenie różnych wyborów zaspokojenia potrzeb uwzględnia się cechy produktów, a w śród nich :
    a) cenę
    b) jakość
    c) dobre imię producenta
    d) jego reputacja
    e) popularność marki produktu
    f) dostępność danego (wygoda zakupu)
    g) serwis (prawa zwrotu)

Ad4. Podjęta decyzja o zakupie zostanie zrealizowana jeżeli powstanie sytuacja sprawiająca że konsument towar kupi. Sytuację tę może określać i tworzyć wiele warunków:
    a) nastrój konsumenta
    b)zachowanie się otoczenia
    c) niezmienność powodów zakupów
    d) posiadanie pieniędzy

3. Czynniki kształtujące zachowanie konsumentów
Wyróżnia się 3 grupy czynników kształtujących zachowanie konsumenta na rynku :
  1. ekonomiczne
  2. społeczne
  3. psychologiczne

Do czynników ekonomicznych zalicza się przede wszystkim wysokość dochodów realnych poziom i wzajemne stosunki cen towarów poziom podatków i ceł możliwość uzyskania kredytu dostępność sieci handlowej stan mieszkań i ich wyposażenie rodzaj posiadanych dóbr trwałego użytku

Przykładem czynników społecznych może być tradycja, wykształcenie, poziom kulturalny, reklama i promocja

Czynniki psychologiczne wynikające z psychiki człowieka np. chęć wyróżniania się potrzeba naśladowania kogoś, częstotliwość zakupów nadążanie za modą

CW podaj po trzy przykłady czynników ekonomicznych, społecznych i psychologicznych kształtujące postępowanie konsumenta na rynku

  1. Ekonomiczne – zmiana mieszkania na większe, zakup lepszego sprzętu grającego, zakup działki budowlanej
  2. Społeczne – kupno szalika na mecz POLSKI postawienie, zakup choinki malowanie jajek
  3. Psychologiczne - zakup często reklamowanych produktów żywnościowych, kształcenie się.


    PRAWO

    Temat: Prawo zobowiązaniowe. 16.09.2011

    Zobowiązanie – jest to stosunek prawny w którym jedna ze stron (wierzyciel) może domagać się od drugiej strony (dłużnika) określonego zachowania czyli świadczenia. Świadczenie może polegać na pewnym działaniu (zapłaceniu pieniędzy, wykonaniu usługi, wydaniu rzeczy) lub na wstrzymaniu się od czynności do których dłużnik
    w innych warunkach byłby uprawniony.

    W stosunku zobowiązaniowym wierzycielowi przysługuje określone prawo podmiotowe może on domagać się od drugiej strony przysługującego mu świadczenia lub doprowadzić
    do przymusowego wyegzekwowania tego świadczenia. Przysługujące wierzycielowi prawo podmiotowe nazywamy wierzytelnością zaś ciążący na dłużniku obowiązek nazywamy długiem.

    [ pożyczając telefon od kogoś zawieramy z tą osobą umowę ustną przez którą następuje zobowiązanie do oddania właścicielowi jego przedmiotu w momencie oddania telefonu osoba pożyczająca ma zobowiązanie umorzone]

    Zobowiązania solidarne – w zależności od tego po której stronie stosunku zobowiązaniowego występuje kilka osób mamy do czynienia z solidarnością dłużników lub też wierzycieli. Solidarność dłużników polega na tym że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od któregokolwiek z dłużników według jego wyboru. Podobnie jest gdy występuje solidarność wierzycieli każdy z nich może domagać się spełnienia całego świadczenia do swoich rąk. Dłużnik jest zobowiązany żądanie spełnić co zwalnia dłużnika
    z zobowiązania względem wierzycieli.

    Temat: Źródła zobowiązań. 30.09.2011

    1. Czynności prawne.
    Podstawową czynnością prawną jest umowa, czyli czynność prawna dwustronna.
    2. Czyny niedozwolone.
    W wyniku, których powstaje szkoda i naruszenie czyjegoś prawa podmiotowego. Powoduje powstanie stosunku zobowiązaniowego między sprawcą lub inna osobą odpowiedzialną,
    a tym komu szkodę wyrządzono.
    3. Akty administracyjne.
    To jednostronne, indywidualne decyzje organów administracji, które stanowią specjalne źródło zobowiązań, ponieważ na podstawie aktu administracyjnego nawiązuje się stosunek zobowiązaniowy między dwiema osobami do których akt ten został skierowany. 


    STATYSTYKA

    Temat Podstawowe pojęcia statystyczne. 16.09.2011

      1. Zbiorowość statystyczna- (masą statystyczną lub populacją statystyczną) jest zbiór jednostek objętych badaniem statystycznym.
      2. Liczebność zbiorowości ogół jednostek wchodzących w skład zbiorowości statystycznej.
      3. Jednostka statystyczna element badanej zbiorowości statystycznej. Jednostki statystyczne muszą być powiązane logicznie ( są to jednostki jednorodne) ale nie mogą być identyczne.
      4. Pod zbiorowość część badanej zbiorowości statystycznej.
      5. Cecha statystyczna – właściwość wyróżniająca jednostki zbiorowości statystycznej.
      6. Podział cech statystycznych:
    1. cechy mierzalne – zwane wymiernymi lub ilościowymi dają się wyrazić za pomocą liczb
    2. cechy nie mierzalne -nie wymierne jakościowe – nie można ich zmierzyć a jedynie stwierdzić że występują.
    7. Podział cech ze względu na przynależność jednostek do danej zbiorowości.
    1. cechy stałe – są wspólne dla wszystkich jednostek;
    2. cechy zmienne właściwości którymi różnią się poszczególne jednostki.
    8. Podział ze względu na charakter zbiorowości statystycznej.
    1. cechy rzeczowe;
    2. cechy czasowe;
    3. cechy przestrzenne.

    Przykład.
    Istnieje zbiorowość której jednostkami są wszyscy uczniowie (słuchacze) policealnych szkół w Grudziądzu w dniu 16.09.2011 roku.

    9. Warianty cech.
    1. mierzalnych:
    - przyjmuje zmienność skokową
    - zmienność ciągłą

    Ćwiczenie 1.

    Na podstawie danych z tablicy określ:
    1. Zbiorowość statystyczną.
    2. Wyróżnione pod zbiorowości.
    3. Jednostkę statystyczną.
    4. Cechy które umożliwiają klasyfikacje jednostek zbiorowości.
    5. Rodzaje i warianty cechy według której sklasyfikowano jednostki zbiorowości.
    6. Liczebność zbiorowości.

    Mieszkania oddane do użytku w
    Grudziądzu w 2010 roku”

    a) mieszkania
    b) 4
    c) jedno mieszkanie
    d) ilość mieszkań – mierzalna skokowa
    e) powierzchnia mieszkania – ciągła mierzalna
    liczba pomieszczeń – ciągła mierzalna skokowa
    f) nie mierzalna – ze względu na własność 4 warianty

    Ćwiczenie 2.

    Pracownicy spółki ADA.

      a) 5
      b) 1 pracownik
      c) staż- ciągła, ilość- mierzalna skokowa, wiek- mierzalna ciągła, niemierzalne wykształcenie, płeć, stanowisko
      d) wykształcenie, płeć, stanowisko,
      e) 470





    Temat: Metody badań statystycznych. 23.09.2011

    Główne kryterium podziału metod badań statystycznych związane jest z udziałem zbiorowości statystycznej w badaniu. Ze względu na to kryterium wyróżnia się 2 metody badań statystycznych :
    - badania pełne – polega na tym że obserwacji poddana jest każda jednostka badanej zbiorowości statystycznej
    - badania częściowe – sprowadza się do obserwacji tylko pewnej części badanej zbiorowości statystycznej.

    Najczęściej stosowanymi badaniami pełnymi są spis statystyczny, rejestracja.

    Spis statystyczny – jest klasycznym pełnym badaniem statystycznym dostarczającym informacji niezbędnych do ustalenia stanu i struktury zjawiska w ściśle określonym momencie
    Osoby które dokonują spisu nazywamy rachmistrzami spisowymi (nowoczesne spisy ludności są powszechne – prowadzone w całym kraju jedno chwilowe- tzn. że dane spisywane są według stanu w ściśle określonym momencie) ostatni spis w RP odbył się w dniach 01.04-30.06.2011 spis na dzień 31.03 godzina 24.00 samospis internetowy można było dokonać od 1kwietnia do 16.06 2011 wszyscy co ukończyli 16 lat bezpośrednie- tzn. że informacje powinny być uzyskiwane bezpośrednio od osób spisywanych lub osób upoważnionych do występowania w imieniu osób spisywanych, są podejmowane wyłącznie na cele statystyczne rachmistrzów obowiązuje tajemnica a dane uzyskane mogą być użyte tylko do sporządzania materiałów statystycznych.

    Rejestracja statystyczna – polega na tym że w okresie wyznaczonym na jej przeprowadzenie zobowiązane osoby zgłaszają się w ustalonych punktach rejestracji i udzielają informacji objętych tematyką rejestracji
    Sprawozdawczość statystyczna – polega na tym że jednostki sprawozdawcze sporządzają sprawozdania statystyczne na jednolitych formularzach statystycznych wykorzystując zarówno opis liczbowy jak i słowny

    Badania częściowe – reprezentacyjna, monograficzna, ankietowa.

    Reprezentacyjna – polega na tym że w celu zbadania całej zbiorowości wybiera się do badania tylko pewną liczbę jednostek statystycznych reprezentujących badaną zbiorowość ta wybrana grupa jednostek nazywa się próbą. Wybór do próby może być celowy ( jednostki dobiera się świadomie ) losowy ( jednostki dobiera się przypadkowo ).
    Monograficzna – polega na wszechstronnym opisie i szczegółowej analizie pojedynczej jednostki lub niewielkiej liczbie charakterystycznych jednostek badanej zbiorowości.

    Ankietowa – jest badaniem prowadzonym w sytuacjach w których chcemy ustalić określoną opinię w zależności od tematyki ankiety formularze ankiety przesyłane są albo do szerokiego grona osób albo do znawców danego zagadnienia. Pytania powinny być jasne zwięzłe jednoznacznie sformułowane tak aby każdy mógł udzielić odpowiedzi.

    Próba – pewna ilość jednostek wybranych zbiorowości statystycznej.


    Ćwiczenie1.

    W czerwcu w spółce „Alf” zatrudniającej 1500 kobiet 2000 mężczyzn przeprowadzono badanie dotyczące wieku i płci pracowników pracownicy wypełniali specjalne formularze i składali je w dziale kadr.

      1. Określ zbiorowość statystyczną oraz jednostkę badania
      2. Jaką metodę badania należało by zastosować i jaka będzie optymalna struktura próby statystycznej z punktu widzenia badanych cech jeżeli ze względu an ograniczenia finansowe i czasowe badanie będzie prowadzone metoda badania częściowego obejmującego 700 pracowników

    Wiek
    Liczba zatrudnionych
    Kobiety
    Mężczyźni
    1
    2
    20 lat i mniej
    90
    21- 30
    410
    31-40
    540
    41-50
    280
    51-60
    140
    Pow 60
    40
    Razem
    1500

    a)
    b) metoda reprezentacyjna

    k= 1500/3500 = 3/7 *700=300
    M= 2000/3500 = 4/7*700=400

    KOBIETY MĘŻCZYŹNI
    90/1500*300= 18 130/2000*400=26
    410/1500*300=82 450/2000*400=90
    540/1500*300= 108 610/2000*400=122
    280/1500*300=56 490/2000*400=98
    140/1500*300=28 210/2000*400=42
    40/1500*300= 8 110/2000*400=22





    Ćwiczenie 2.

    W spółce „Milk” produkującej wyroby mleczne przeprowadzane są losowo kontrole jakościowe wytwarzanych w danym dniu wyrobów. Spółka produkuje dziennie jogurty w czterech smakach w następujących ilościach:

    1200 opakowań jogurtu o smaku wiśniowym
    1800 opakowań jogurtu o smaku truskawkowym
    2000 opakowań jogurtu o smaku jagodowym
    4000 opakowań jogurtu o smaku jabłkowych



    1. Dlaczego w wypadku kontroli jakości wyrobów spożywczych zazwyczaj nie stosujemy metody badania pełnego ?
    2. Ile opakowań każdego rodzaju jogurtu powinno znaleźć się w próbie, jeżeli próba zawiera 135 opakowań?

    Odpowiedź.

    1. Nie robimy pełnego badania, ponieważ w tym przypadku jednostki statystyczne są identyczne (każdy jogurt jest ten sam).

    2. Wszystkich jogurtów wyprodukowano 9000.

    Próba
    1200/9000 begin_of_the_skype_highlighting            1200/9000      end_of_the_skype_highlighting * 135 = 18
    1800/9000 begin_of_the_skype_highlighting            1800/9000      end_of_the_skype_highlighting * 135 = 27
    2000/9000 * 135 = 30
    4000/9000 * 135 = 60
    suma 135

    Ćwiczenie 3.

    W sierpniu do hurtowni w mieście A przesłano – 15 ton kawy:
    -5 ton kawy Jacobs w tym 1250 kg rozpuszczalnej, 3000 kg mielonej i 750 kg ziarnistej
    -3 tony kasy Tchibo w tym 800 kg rozpuszczalnej 1750 kg mielonej 450 kg ziarnistej
    -4 tony kawy Maxwel w tym 1t rozpuszczalnej 2,5 t mielonej 500kg ziarnistej
    -3 tony ColCafe w tym 500kg rozpuszczalnej, 2 t mielonej, 500 kg ziarnistej

    1. Określ skład próby jeżeli w celu przeprowadzenia statystycznej kontroli jakości transportu postanowiono zbadać 150 kg kawy.


    15 000 ton – cały transport.

    5 000 / 15 000 * 150 = 50
    3 000 / 15 000 * 150 = 30
    4 000 / 15 000 * 150 = 40
    3 000 / 15 000 * 150 = 30




    Temat: Grupowanie statystyczne. 30.09.2011

    W zależności od liczby cech będących podstawą podziału badanej zbiorowości statystycznej wyróżniamy: grupowanie proste i grupowanie złożone.

    Grupowanie proste – polega na podziale badanej zbiorowości, ze względu na jedną cechę charakterystyczną (badamy jeden aspekt zjawiska np. tylko wiek).
    Grupowanie złożone – polega na tym, że uwzględniamy w podziale badanej zbiorowości kilka cech charakterystycznych przy czym poszczególne części wyodrębnione na podstawie jednej cechy dzielone są na dalsze części (grupowanie ludności wg wieku, płci, stanu cywilnego – REGON; grupowanie szkół – w ramach danych szkół podział na różne rodzaje szkół).

    Ustalenie prawidłowych zasad podziału zbiorowości na grupy ma podstawowe znaczenie dla wyników badania statystycznego. Powinno sprzyjać poznaniu procesów masowych, a uzależnione to jest od spełnienia dwóch podstawowych kryteriów:

    1. Przyjęcia za podstawę podziału zbiorowości cechy istotnej dla badanego zjawiska.
    2. Wyodrębnienia optymalnych dla danych warunków liczby i wielkości grup.

    Ćwiczenie 1.
    40 osobowa grupa kandydatów otrzymała następujące oceny z matematyki i geografii.

    Matematyka.
    3 4 2 3 5 2 4 5 3 4 3 2 4 3 5 3 4 2 3 5 2 2 5 4 2 3 3 3 2 4 3 5 3 2 3 3 5 2 4 3

    Geografia.
    4 5 3 2 5 4 4 3 2 3 5 4 4 4 2 3 5 4 4 3 4 3 4 5 2 2 3 4 2 2 3 5 4 4 4 2 3 4 3 3


    2
    3
    4
    5
    Matematyka
    ||||| |||||
    ||||| ||||| |||||
    ||||| |||
    ||||| ||
    Geografia
    ||||| |||
    ||||| ||||| |
    ||||| ||||| |||||
    ||||| |
    Razem
    18
    26
    23
    13

    Ćwiczenie 2.

    W mieście „X” funkcjonuje 40 sklepów spożywczych. Niżej przedstawiono dane dotyczące powierzchni w metrach kwadratowych poszczególnych sklepów.

    124 58 215 123 79 68 82 130 128 150 150 132 69 132 115 169 185 98 77 76 78 100 108 102 175 145 79 143 129 136 120 121 176 185 140 69 128 96 88 175
    Dokonaj grupowania danych jeżeli w wykazie klasyfikacyjnym rozpiętość przedziału kasowego będzie równa:
    a) 20 m2
    b) 25 m 2
    przyjmując w obydwóch wypadkach minimalna wartość cechy 50m2

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz