środa, 27 października 2010

TECHNOLOGIA BIUROWA Temat 2: Charakterystyka pracy biurowej.

Temat: Charakterystyka pracy biurowej.

I Biuro jako miejsce wykonywania czynności administracyjno - biurowych
Biuro- odpowiednio przystosowane pomieszczenie przeznaczone do opracowywania informacji niezbędnych do podjęcia decyzji, sporządzania dokumentów i pism, zbierania informacji dotyczących zakresu działania danej instytucji,
ich rejestrowania, klasyfikowania i przechowywania np. dział planowania, finansowania księgowych, czy obsługi interesantów.

II Czynności administracyjno-biurowe o ich zakres

1. Czynności biurowe są związane z przyjmowaniem informacji z zewnątrz, jej obiegiem wewnątrz biura, przechowywaniem, przetwarzaniem i wysyłaniem jej na zewnątrz.
Typowe czynności administracyjno-biurowe polegają na:
a) liczeniu, pisaniu, rejestrowaniu
b) prowadzeniu i opracowaniu korespondencji
c) sporządzania maszynopisu
d) powielania i kopiowania dokumentów
e) gromadzeniu, klasyfikacji, przechowywaniu dokumentów
f) opracowywaniu materiałów wewnętrznych

2. Czynności administracyjno-biurowe są:
a) powszechne - występują w każdej jednostce organizacyjnej
b) masowe - zbiurokratyzowane życie społeczno-gospodarcze
c) typowe - polegają na obsłudze interesantów, informowaniu, liczeniu, pisaniu itp.
d) powtarzające się - codziennie lub prawie codziennie powtarzają się te same czynności.

3. Praca administracyjno-biurowa pełni rolę pomocniczą w stosunku do działalności produkcyjnej, usługowej, czy handlowej. Natomiast w administracji państwowej i samorządowej prace administracyjno-biurowe stanowią działalność podstawową.

4. W celu prawidłowej realizacji zadań, praca powinna być ciągle usprawniana.
Wyróżnia się dwie podstawowe grupy usprawnień:
a) usprawnienia dotyczące organizacji pracy biurowej
-dostosowanie przepisów regulujących tryb załatwiania spraw
- usprawnianie struktur organizacyjnych jednostek i komórek
- doskonalenie metod pracy biurowej
- zastosowanie doskonalszej organizacji pracy kierowniczej
- zastosowanie nowoczesnej techniki pracy biurowej
- racjonalizowanie gospodarki pomieszczeniami biurowymi
b) usprawnienia dotyczące pracowników
- właściwy dobór pracowników
- podnoszenie kwalifikacji pracowników
-troska o właściwe stosunki międzyludzkie

Usprawnienie pracy administracyjno-biurowej przyczynia się do wzrostu wydajności pracy, zmniejszenia pracochłonności, uproszczenia trybu załatwiania spraw, oszczędności materiałów biurowych oraz sprawiedliwości i kultury obsługi interesantów.

Większość czynności biurowych wykonywana jest przy użyciu nowoczesnych środków technicznych. Zastosowanie tych urządzeń ułatwia wykonywanie czynności biurowych, przyspiesza je, zwiększa precyzję i estetykę prac, umożliwia zastosowanie nowoczesnych rozwiązań techniczno organizacyjnych. Ze względu na zastosowanie środki techniczne dzielimy na:
a) środki techniki korespondencyjnej
b) środki łączności
c) środki liczenia
d) środki do reprografii dokumentów
e) środki do przechowywania dokumentów

Środki techniki korespondencyjnej: obejmują maszyny i urządzenia służące do sporządzania korespondencji biurowej i wykonywania czynności związanych z przyjmowaniem i wysyłaniem pism. Zaliczmy do nich: komputer, maszyny do pisania, dyktafony oraz urządzenia do frankowania (opłata pobraniowa), składania pism, kopertowania, otwierania kopert, niszczarki dokumentów, gilotyny, obcinarki, bindownice, termo-bindownice (sklejarki), laminarki.

8 komentarzy:

  1. TY JEBANA KURWO DOSTAŁEM "1" PRZEZ TEN SYF PLUJE CI NA RYJ SZMATO!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Aby praca w biurze była wydajna powinno się pomyśleć o zakupie niezbędnych akcesoriów i sprzętu. Takie urządzenia jak drukarka, niszczarka, a także gilotyna oraz trymer - https://somax.eu/47-gilotyny-i-trymery powinny wg. mnie znaleźć się w każdym biurze. Wymieniony sprzęt bardzo przydaje się zwłaszcza gdy pracujemy nad dużą ilością dokumentów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim zdaniem czasami technologia może się nie sprawdzać w przypadku niektórych prac biurowych. Jedną z nich jest sytuacja gdy musimy odbić stempel lub referentkę https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/stempel-do-laku-referentka/ i takich sytuacji nie wykona za nas żadna maszyna.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ogólnie to praca biurowa potrafi być momentami skomplikowana. Doskonale pamiętam jak pierwszy raz zobaczyłam stempel do laku https://www.maxsc.com.pl/pieczatki-2/stempel-do-laku-referentka/ i tak na dobrą sprawę nie do końca wiedziałam co to jest.

    OdpowiedzUsuń
  5. Co do charakterystyki pracy biurowej to można ją opisać ogólnie, tak jak Ty, ale prawda jest taka, że każda ma swój indywidualny charakter. Najważniejsze jest odpowiednie miejsce pracy, a więc biuro, które jest właściwie dostosowane do najnowszych wymogów. Ergonomia i bezpieczeństwo w takiej pracy są bardzo ważne ponieważ zapewniają komfortowe warunki pracownikowi, który w 100% może skupić sie na wykonywaniu swych zadań ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Usprawnienia dotyczące organizacji pracy biurowej to teraz podstawa. Jest to nawet zapisanie w konkretnych normach prawnych. Sprzęt i meble powinny być ustawione tak, by nie powodować problemów zdrowotnych pracownika. Chodzi o szeroko rozumianą ergonomię pracy. Sposobów na poprawienie stanowiska pracy jest wiele, pomocne mogą nawet mediaporty.

    OdpowiedzUsuń
  7. Praca biurowa bardzo się rozwinęła przez ostatnie lata. Obecnie istnieje wiele systemów erp, które pozwalają znacznie zautomatyzować biurowe obowiązki. Wierzę, że to tylko początek zmian na lepsze i już za kilka lat praca w biurze będzie wyglądać zupełnie inaczej

    OdpowiedzUsuń